Hízni szeretnék

Mások vagyunk! Néhány embernek gondja lehet azzal, hogyan hízzon, másoknak, főleg azoknak, akik nem élnek aktív életet, épp a testtömeg gyarapodására kell odafigyelniük. A fehérjepótló tápszer része a napi összkalória bevitelednek, tehát számolni kell vele. Mielőtt bármit is változtatnál az étrendeden, kérdezd meg erről a dietetikusodat!

 

„Hízni szeretnék..."

Ahhoz, hogy hízni tudj, több energiát (kalóriát) kell bevinned a nap folyamán, mint amennyit a szervezeted felhasznál. A kalóriadús élelmiszerek általában zsírban és cukorban gazdagok. Természetesen nem az egyszerűcukrok fogyasztása javasolt (pl: kristálycukor), hanem az összetett szénhidrátok (pl: keményítő) javasolhatók. A legtöbb embernek azt tanácsolják, hogy korlátozza az ilyen élelmiszerek bevitelét, így hát ne lepődj meg, ha pont az ellenkezőjét teszed annak, mint amit a barátaid tesznek! Az orvos vagy dietetikus segíthet neked kiválasztani a megfelelő élelmiszereket. Emellett is javasolt rendszeresen mozogni, hacsak az orvos másképp nem tanácsolja.


Gyakori kérdések

Mielőtt bármit is változtatnál az étrendeden, kérjük, kérdezd meg az orvosodat vagy dietetikusodat.

 

Naponta hányszor kellene étkeznem?

Napi 3 főétkezés, közötte 2-3 kisétkezés, vagyis napi 5-6 kisebb étkezés a javasolt. Ugyanakkor ezt nem mindig könnyű betartani, úgyhogy kérd ki a dietetikusod véleményét arról, mi lenne Neked a legjobb.

 

Naponta hányszor kellene fogyasztanom a fehérjepótló tápszerből?

3-4 alkalommal a nap folyamán egyenletes időközönként elosztva vagy ahogy az orvosod vagy dietetikusod javasolja.

 

Mi a helyzet a fehérjepótló tápszerválasztással?

A tápszert mindig aszerint fogyaszd el, ahogy azt az egészségügyi szakember javasolta. A különböző fehérjepótló tápszerek a zsír- és szénhidráttartalmuk szerint különböző kalóriabevitelről gondoskodnak. Kérünk, kérdezd meg az orvosodat vagy dietetikusodat arról, hogy Neked melyik lenne a legmegfelelőbb termék.

 

Mi a helyzet a zsírral?

A fehérjeszegény diéta során fehérje csak korlátozott mennyiségben vihető be a szervezetbe. Emiatt a hízáshoz szükséges extra kalóriabevitelhez vagy a zsír-, vagy a szénhidrátbevitelt kell növelnie. Ebben a részben arról lesz szó, hogyan tudod megnövelni az egészséges zsírok bevitelét. Olyanok számára, akik további kalóriabevitelről szeretnének gondoskodni, a repce-, az olíva- és a növényi olajok az egészséges választások. A vaj és néhány margarinfajta szintén extra kalóriabevitelt jelent, amivel viszont takarékosan kell bánni, mivel ezek telített zsírsavakban és valószínűleg transzzsírsavakban is gazdagok. A például repce- és olívaolajat tartalmazó margarin kevésbé telített, tehát ez jobb választás. Mindig olvasd el figyelmesen a termék címkéjén a szöveget, azt keresd, amelyiken első összetevőként egészséges olajak vannak feltüntetve.

Íme, még néhány javaslat arra, hogyan adhatsz az étrendedhez zsírokból származó extra kalóriát:

  • Adj olíva- vagy repceolajat a fehérjeszegény tésztaételekhez
  • Kend meg vajjal a fehérjeszegény kenyeret vagy kekszet
  • A zöldségekhez fogyasztott szószokhoz keverj olajat
  • A salátáidhoz is keverj olajat, hogy még finomabb legyen

 

Mi a helyzet a cukorral?

A fehérjeszegény étrend kalóriatartalmát a cukorbevitel megemelése útján is növelheted. Használhatsz több cukrot, szirupot, lekvárt, mézet, édességet és cukros üdítőt, például kólát vagy gyümölcslevet. Egy másik módja ennek az olyan fehérjeszegény ételek fogyasztása, amelyek (keményítőként) szénhidrátot és zsírt is tartalmaznak. Fontos, hogy kérdezd meg a dietetikusodat, mi lenne a Neked legmegfelelőbb módszer a szénhidrátok növelésére. Megjegyzés: a cukorfogyasztás növelése mellett fontos a jó szájhigiéné betartása!

 

Van olyan speciális tápszer, ami segít a helyzetemen?

Az orvosod vagy dietetikusod javasolhat Neked olyan tápszert, amely több kalóriát tartalmaz, és kiegészítő energiaforrásként szolgálhat. Ez nem tartalmaz fehérjét, tehát a napi fehérjebevitelt nem befolyásolja. Az olyan fehérjeszegény élelmiszerek többlet fogyasztása, amelyek a fehérjeszegény étrendbe beilleszthetőek, szintén jó módja a kalóriabevitelnek.

 

Mit nassolhatok?

Próbáld ki a fehérjeszegény kekszeket vagy süteményeket, a vajjal vékonyan megkent fehérjeszegény kenyeret vagy kétszersülteket, fehérjeszegény édességeket vagy chipset. A chips fogyasztása esetén figyelj a sótartalomra! Magas energia tartalmú gyümölcsünk, zöldségeinket nyugodtan variálhatod, a banán, a szőlő a sütőtök nagyon jól beillesztehő, ezek fogyasztása is adhat többlet energiát! Fehérjetartalomra mindig figyelj!

 

Megjegyzés: A PKU diétája egyénenként különbözik, az ebben a cikkben foglalt információ tehát csak iránymutató jellegű. A dietetikusod és/vagy az orvosod a PKU kezelésével kapcsolatos minden kérdésedre tájékoztatást fog adni Neked és a családodnak.

Websüti nyilatkozat:
Honlapunk tartalmi fejlesztésének érdekében csak olyan analitikai sütiket használunk, amelyek személyes adatokat nem kezelnek, az IP címet anonim módon tárolják. További információ az Adatvédelmi és Websüti nyilatkozatokban olvasható. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás